High-potentials (voorheen “toptalent”)

Een tijdje geleden zat ik in Pauw en Witteman met de jonge pianist Aidan Mikdad. Naar aanleiding daarvan sprak ik met Kayan Bool van NOC-NSF over de begeleiding van talent.

Het werd een geanimeerd gesprek, waarin wij tot de ontdekking kwamen dat er nog veel meer paralellen zijn tussen de begeleiding van jong sporttalent en jong muziektalent dan wij op voorhand al dachten.

In het algemeen kun je zeggen dat het zeer de moeite waard is om opleidings­programma’s zo goed mogelijk in elkaar te steken en vooral de kwaliteit en het rendement ervan voortdurend te bewaken.

Tegelijkertijd constateerden we dat het bij de begeleiding van de zogenoemde ‘high-potentials’ (zowel het Conservatorium als NOC-NSF hebben moeite met het woord “toptalent”) altijd gaat om de uitzondering op de regel.

Iedereen die in het onderwijs werkt weet dat alles waar je aandacht aan geeft groeit.

Mijn vrouw Mieke die les geeft op een vmbo school in Winsum, verzucht wel eens (nou ja, verzuchten is niet echt haar stijl) dat er wonderen zouden gebeuren als een paar van haar leerlingen net zo aandachtig begeleid zouden worden als sommige leerlingen van de Sweelinck Academie, de afdeling voor jong talent van het Conservatorium waarvoor ik verantwoordelijk ben.

Zo is het natuurlijk ook. Zelden komt het voor dat iemand op alle vlakken even hoog scoort. Het lesprogramma besteedt idealiter aandacht aan het verbeteren van de minder ontwikkelde kanten, zonder de leerling zijn of haar sterke kanten te ontzeggen.

In de muziek kan het gaan om een 14 jarige violist die alleen Bach wil spelen en die zijn plezier in het vioolspelen verliest als hij verplicht wordt een breed repertoire te studeren.

In de sport kan het gaan om een jonge hockeyer die geen backhand heeft, maar snoeihard kan uithalen met zijn forehand.

Van ons als begeleiders en coaches wordt gevraagd dat we programma’s op maat maken waarmee de leerling verder komt zonder z’n enthousiasme kwijt te raken.

 

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.