Een wild plan: Wagner en Wolven

Het is ruim anderhalf jaar geleden dat Charles Hens mij zijn ideeën uiteenzette over de muziektheaterproductie Wagner met Wolven. Charles vertelde me dat hij er van overtuigd was dat de onderwerpen die in Wagner’s Ring aan de orde komen, ook belangrijk zijn in het leven van de jonge mannen met wie hij de voorstelling wilde maken.

Of het nu gaat om moeders van mythische proporties, afwezige vaders, goud of geld waarvan je niet weet of het gestolen of vervloekt is, een wapen dat je op het beslissende moment in de steek laat of de vraag wie je bent en wat je kunt, het is allemaal invoelbaar of herkenbaar voor de Wolven; een groep jonge mannen die vaak tegen de stroom in proberen hun weg te vinden in het leven. Het zijn, volgens het programma, jongens met een randje op zoek naar hun plek in de samenleving.

Ik was op slag overtuigd en beloofde mij als dirigent in te zetten om het project te realiseren met een orkest dat een echte bijdragen zou kunnen leveren aan de voorstelling. Net als Charles wilde ik er voor zorgen dat de jonge mannen de fysieke ervaring van de aanwezigheid van een echt symfonieorkest dat op het scherp van de snede Wagner speelt, zouden meemaken. En ik wilde dat de over het algemeen toch tamelijk beschermde en afgezonderde klassieke musici echt kennis zouden maken met de jonge mannen, de Wolven.

Vandaag gaat dat gebeuren. In de Meervaart komt het orkest voor het eerst bijeen. Op een aantal plekken speelt een ervaren aanvoerder uit de NPU, of docent van het conservatorium, maar voor het grootste deel bestaat het 70 koppige orkest uit muziekstudenten, uit Amsterdam, Den Haag en Utrecht.

Wij studeren 75 minuten Wagner in, waaronder vijf aria’s die de Wolven zullen zingen en bijvoorbeeld de Walkurenrit, de treurmars voor Siegfried en de finale van Götterdammerung.

Allemaal muziek die muziekstudenten haast nooit te spelen krijgen (denk alleen al aan de vier Wagner Tuba’s die we gehuurd hebben voor de hoornisten). Op vrijdag zaterdag en zondag (25,26 en 27 september) volgen de voorstellingen in de Meervaart.

“Warmte omgaf me en licht”

Het afgelopen jaar heb ik maandelijks gewerkt met de Wolven, in aanvulling op de repetities die Charles en choreografe Nita Liem elke week met hen hadden. In juli hadden we een voorproefje met het orkest dat toen bijeen was voor het jaarlijkse concert in het Juliana park te Utrecht.

Daar zongen de wolven, begeleid door het orkest drie aria’s en dat was buitengewoon ontroerend. Aanvankelijk dachten we dat we ze zouden kunnen leren te zingen als een groep voetbal hooligans of als een Fins schreeuw koor ( toonloos gebulder ).

Maar de jongens hebben hun stem leren gebruiken om mooi te zingen. Bedenk wel dat ze geen noten kunnen lezen en niet weten hoe je moet tellen in de muziek. Wij waren aangewezen op andere middelen om over te brengen waar het om gaat.

Nu zingen de Wolven Wagner en je weet niet wat je hoort. “Warmte omgaf me en licht” is een van de mooiste teksten uit de Nederlandse vertaling die we in de voorstelling gebruiken.

Dat wil ik ook proberen te doen met het orkest: de jongens omgeven met warmte en licht zodat ze aan het eind van de week met vertrouwen het podium opgaan en iedereen kunnen laten zien en horen wat ze kunnen en hoe bijzonder ze zijn.

Het wordt een ongelofelijk spannende week voor iedereen. Als u wilt horen waar het toe leidt, bestel dan kaarten op www.meervaart.nl of via 0900-4107777

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.