Messiah in donkere dagen

Ik heb het afgelopen jaar intens meegeleefd met de Amerikaanse verkiezingen.
Op 8 november kwam de uitslag uit de bus die ik al die tijd gevreesd had, maar ook voordat de uitslag bekend werd, realiseerde ik me dat het eigenlijke probleem de enorme Verder lezen

Haydn’s reason, reasons for Haydn now

Als voorbereiding op de cursus “History of the Orchestra” die ik vanaf deze maand geef aan master-studenten van het conservatorium van Amsterdam, herlas ik het prachtige boek “The Orchestra” van Paul Bekker.
Bekker werd geboren in 1882 in Berlijn en stierf in New York in 1937. Hij was violist bij de Berliner Philharmoniker, dirigent in Görlitz en Asschaffenburg, recensent en schrijver over muziek in Berlijn en Frankfurt. Verder lezen

Heden geen violen!

Zodra ik het Requiem van Fauré had gekozen als hoofdonderdeel van het programma voor Allerzielen 2015 met de Nieuwe Philharmonie Utrecht, wist ik dat het een bijzondere opgave zou worden om een passende eerste programmahelft samen te stellen. Namelijk: de zorgvuldig gereconstrueerde vroege versie van het werk heeft als meest opvallende kenmerk in de bezetting de afwezigheid van violen! Verder lezen

Muziek en troost: Requiem van Faure

Als student had ik het ongelofelijke voorrecht om een aantal seizoenen te mogen remplaceren in het – toen alleen in naam nog niet – Koninklijke Concertgebouw Orkest. Zo leerde ik van binnenuit de werking van dit excellente orkest kennen en kreeg ik ook de kans om heel veel fantastisch repertoire te spelen en uitzonderlijke dirigenten…. Verder lezen

Een wild plan: Wagner en Wolven

Het is ruim anderhalf jaar geleden dat Charles Hens mij zijn ideeën uiteenzette over de muziektheaterproductie Wagner met Wolven. Charles vertelde me dat hij er van overtuigd was dat de onderwerpen die in Wagner’s Ring aan de orde komen, ook belangrijk zijn in het leven van de jonge mannen met wie hij de voorstelling wilde maken… Verder lezen